Terug thuis .

Ik ben al een paar dagen thuis , maar ik ben teruggekomen met een verkoudheid om U tegen te zeggen. Ik ben een tweetal dagen binnen gebleven en heb me rustig gehouden.  Ik was niet de enige die zo verkouden teruggekeerd is . De grootste oorzaak is de airco die je overal aantreft .
Ik heb vroeger al verteld dat ik sedert een paar jaar absoluut niet meer tegen hoge temperaturen kan. Het was in Sevilla alle dagen boven de dertig graden en niks van wind. Alleen ’s morgens viel het mee met zo’n 20°.  Overdag zochten we om de haverklap een terras op waar we meestal onder enorme parasols afkoeling konden vinden  of we gingen  een kasteel of kerk … binnen waar het ook een stuk koeler was. Soms moesten we toch een heel stuk in de blakende zon lopen eer we aan de bezienswaardigheid  kwamen.
In de stad zelf met zijn vele smalle steegjes was het aangenaam wandelen, want de zon kon er niet komen en zelfs in de drukke centrumstraten viel het  mee omdat de trottoirs vol staan met sinaasappelbomen die grote kruinen hebben met veel bladeren en massa’s appelsienen. Er wordt beweerd dat die niet eetbaar zijn, in elk geval waren ze nog groen. Af en toe viel er eentje uit de boom . Gelukkig nooit op ons hoofd.
Normaal is het vanaf half oktober in Sevilla ongeveer 23° en zelfs de inwoners vonden het erg warm voor de tijd van het jaar. Maar zoals ik al schreef we pasten ons aan en soms namen we een taxi die ons naar een bestemming voerde en waar we dan nadien te voet terugkeerden.
Taxi’s zijn er niet duur en je ziet er honderden rijden , allemaal witte auto’s met een gele en rode streep en een nummer. Grotendeels van de stad en de andere zijn geregistreerd. Ander openbaar vervoer vind je niet in het centrum met zijn één richtingsstraten. Buiten het centrum waar grote lanen zijn zie je wel trams rijden.

Ik heb heel veel foto’s genomen en het eerste wat ik bij thuiskomst deed was de foto’s -waar één van de vriendinnen op staat of waar we allemaal opstaan -verzamelen in één map. Méér dan honderd foto’s heb ik op die manier doorgestuurd naar de vriendinnen. Nu ben ik bezig om nog ruim 1000 foto’s na te kijken. Ik werkte met mijn gsm en de grote camera. Soms was het resultaat mooier met de gsm en soms met de grote camera. De felle zon was niet ideaal maar de donkere kerken en kastelen evenmin. Dus nu nakijken welke foto’s er kunnen verwijderd worden.

Héél vroeg in de morgen reisden we met de trein( van 6 uur) van Brugge naar Brussel.( Ik ga de avond ervoor bij een vriendin slapen in Brugge want er is geen trein zo vroeg vanuit de “mondaine ” badstad!).Tijdens de vlucht die zo’n 2 uur 20 min duurt installeerde ik me en sliep! We zaten allemaal goed ingeduffeld te ontbijten in de luchthaven . Het regende toen we vertrokken en landden in Sevilla onder een stralende zon. Met de taxi( 12 km) naar ons hotel en vlug zomerkleren aan.
We aten onze eerste tapas op een terras met verschillende restaurantjes op een pleintje vlak vòòr het hotel.(links op de foto zie je achter die rode auto de ingang van ons hotel. Dat pleintje was de volgende dagen ons stekje waar we de meeste avonden gingen eten.  We pasten ons aan : het werd elke avond later en later. Dan wel geen tapas maar een menu( ze spreken dat zo grappig uit)van ongeveer 10 euro. Eten is er spotgoedkoop!
Morgen verder…

18 gedachtes over “Terug thuis .

1. De overgang van de warmte in Spanje en het weer in uw geboortestreek dan debet zijn aan een verkoudheid. Beterschap.

• Het verschil was groot :zon en warmte in Sevilla en toen we in Brussel het vliegtuig verlieten regende het en was het koud. Maar we hadden allemaal warmere kleren bij de hand, we hadden het voorzien. Ik ben twee dagjes binnengebleven en heb veel uitgerust. Dat helpt ook al veel.

2. ’t Is altijd een heleovergang hè.. ik had dat in Barcelona en Rome ook.. dat was eind november.. ga je in winterkleding het vliegtuig in en stap je daar uit met 25 tot 30 graden!
    Maar het werd ondanks de verkoudheid achteraf vast een heerlijk uitje.
    Groetjess!

• Ja we stapten warm gekleed in het vliegtuig en bij aankomst leken we wel van een andere planeet te komen zo warm ingeduffeld. Omgekeerd was ook waar, maar in Zaventem wachtend op de trein konden we warme kledij aantrekken en de sandalen wisselen voor schoenen! ’t Was ook nodig want het regende , zoals het ook regende toen we vertrokken. Niet te geloven hé op een dikke twee uur vliegen zo’n verschil. Ach die verkoudheid raak ik wel moeilijk kwijt, maar de herinnering aan zo’n mooie tijd overheerst toch!

3. Airco daar kan ik ook niet zo goed tegen. Ziek nu maar rustig uit. Een verkoudheid kan lang in je zitten.
    Ik ben alvast benieuwd naar de foto’s en logs over die stad.
    Groetjes.

4. amai zo warm, nee, is niks meer voor mij
    maar Sevilla en cordoba, prachtige steden, daar ben je meerdere dagen zoet
    ja airco’s bezorgen verkoudheden maar je doodzweten is ook dat niet

• In feite viel de warmte nog mee, natuurlijk omdat we overal de schaduw opzochten en nooit te lang in de blakende zon liepen. Zweten en afkoelen is ook vragen om verkouden te worden ! Gelukkig hadden we ene koele slaapkamer en bleef de airco uit ’s nachts. Zelfs met open raam geslapen, de nachten zijn er nu al koel!

5. Welkom thuis. Wat vervelend dat je verkouden bent. Het kan ook niet anders. Het is nogal temperatuur verschil. Dan krijg je te pakken. 30 graden is voor mij te warm. Leuk dat je 6 schoolvriendinnen ook meegegaan geweest. Meteen in restaurant zitten om te eten. Leuke foto’s weer.
    Groetjes,

• Ondertussen is het ergste van de verkoudheid over hoor! Het temperatuurverschil bij thuiskomst was zeker groot. Ja we hadden honger toen we in het hotel kwamen . We waren al van 6 uur in de morgen onderweg en het was toch al ruim 14 uur eer we konden eten.

6. Wat jammer dat je die verkoudheid er moest bij nemen.
    Maar je bent veilig en wel terug thuis, dat is het belangrijkste!

• Tja ik heb me de eerste dagen thuis wat rustig gehouden. Want verkoudheden eindigen bij mij meestal in, sinustoestanden, bbbrrr! Het laatste deel nl het vliegtuig en de trein deden de deur toe , rotverkouden geworden.

7. Fijn dat je terug thuis bent.Ik zelf kan ook niet goed tegen de warmte maar jullie hebben, je geamuseerd.Nu nog heel wat werk met het uitzoeken van de foto’s maar dat is plezant

• We hebben ons zeker geamuseerd en we hebben ook goed voor elkaar gezorgd , door rekening te houden met de hitte met pauzes op koele terrasjes en door taxi’s te nemen als de wandeling te lang was in de hitte. Nu de foto’s een beetje bij elkaar brengen: ik heb met twee apparaten gewerkt!