Fietsen met de kleinzoons

De twee kleinzoons kwamen vandaag terug naar oma en het eerste wat er gevraagd werd ” Wat doen we vandaag”. Uiteindelijk kozen ze om te fietsen. Het was over de middag aan mijn achterdeur 30° en geen wind. Niet bepaald ideaal om te starten. Dus hebben we een paar uur gewacht en zijn dan vertrokken. Ze vonden het wel een goed idee om eens naar hun tante en nonkel in Middelburg te fietsen. Die fietsroute hadden ze nog niet gedaan. Dochterlief en haar man waren wel op hun werk maar de oudste kleinzoon was thuis.

Zo reden we rond Sluis langs rustige wegen.

Vroeger toen we met de kleinkinderen naar de Ardennen op vakantie gingen kropen de jongens altijd op zo’n hooibollen.

Oma is niet meer zo lenig om op die strobollen te klauteren.

We kwamen opvallend veel proefvelden tegen met bonen die geoogst worden als ze helemaal droog zijn.
Dat het proefvelden zijn zag ik aan de plakkaatjes die in de velden geplant staan.

Na even goedendag gezegd te hebben aan Kevin reden we terug naar huis. Maar even een rustpauze aan één van de kreken die deze streek rijk is en waar je een mooie wandeling rond het dorp kan maken.

Een mooi zicht op de kreek van op het terras met zitbanken .

Hier verlieten we Belgisch grondgebied om over Heille en Sluis(Nl) terug naar huis te fietsen. Een tochtje van twee uur.

22 gedachtes over “Fietsen met de kleinzoons

1. mooie wandeling met de fiets. ik ben in die streek al dikwijls geweest als ik de smokkelroute gids;
    Wees toch maar voorzichtig met het klimmen op die balen stro want die wegen tot 200 kilogram en het zou niet voor het eerst zijn dat ze kantelen met zeer ernstige gevolgen

2. Prachtig fietstocht heb je gedaan met je kleinkinderen. Je bent lekker bezig geweest met je kleinkinderen. Hooibalen met jou achtergrond op de foto zijn leuk geworden. Doei…

• Dank je Willy :Daar poseerden de jongens graag voor want dit deed hen terug denken aan de vakanties in de Ardennen toen ze van de ene hooibol naar de ander sprongen. Tot de boer al zwaaiend achter hen zat. Man man ,wat hebben ze toen gerend om van de veld weg te geraken 🙂

• Zelf heb ik die route al gedaan maar zij nog niet . Als kind bracht ik alle vakanties door bij een zus van mijn moeder die samen met haar man een boerderij had in St Kruis (Nl). Zo weet ik veel over wat er op een boerderij gebeurt. Ik leer hen de gewassen herkennen . NU zagen we een enorm veld met een gewas dat ik ook niet seffens herkende. Dus afstappen van de fiets en op het land gaan kijken. Het bleken knolselders te zijn. Ik had het nog nooit gezien op zo’n grote oppervlakte. En dan die bruine bonen: enorme velden vol. Die worden pas geplukt als de struikjes helemaal verdord zijn. De kleinzoons luisteren als ik dergelijke dingen vertel. Ik wil niet dat ze zeggen “o wat een mooie witte bloemetjes “als het gaat over erwtjes die in bloei staan!! Ik hoorde dit als kind een mevrouw zeggen toen ze een erwtenveld in bloei zag staan en aan de boer vroeg of ze er een boeketje mocht van plukken!

• Door de warmte hebben we ons toch een beetje beperkt. Want als je zo in een open vlakte rijdt is het wel warm. We zijn wel teruggekeerd op ene pad waar een rij bomen stonden dat gaf toch al koelte. Maar inderdaad als je zo vrij en vrolijk in de natuur kunt fietsen vliegen de kilometers voorbij. Toch een paar uur onderweg geweest.

3. Ik vind het zo leuk van de kleinzoons dat ze met je willen gaan fietsen en andere activiteiten doen. Ik hoop dat wij later ook zo’n plezier gaan hebben van onze kleinzoon.

• Ik hoop het van harte voor jullie. De drie kleinzoons zijn hier altijd al veel geweest. Toen opa nog leefde gingen we vele jaren na elkaar met hen naar de Ardennen en de ouders kwamen dan in het weekend achter. We huurden een groot huis. En we gingen altijd iets bezoeken wanneer we daar waren :een bizon kwekerij, een ezel boerderij , monumenten gaan opzoeken, boswandelingen met een gids . Zalige tijd. Maar ook wanneer de kinderen hier waren trokken we er overal op uit met de fiets of met de auto. Bij slecht weer deden we spelletjes. De oudste kleinzoon is nu 22 en die heeft hier een tijdje een bureau voor hem ingericht omdat het hier rustiger was om te studeren! De twee anderen zijn 18 en 14 en komen ook al minder dan vroeger: ze gaan op:kamp of op reis met hun ouders. Maar zodra het kan komen ze he weer af en is de eerste vraag ” wat gaan we doen vandaag” hahaha! Het moet niet spectaculair zijn , samen op stap vinden ze fijn.

• Langs landelijke wegen is het rustig fietsen en de jongens genieten er van. Het was nog warm hoewel we pas om 15 uur gestart zijn. Ik had in elk geval mijn zonnehoed op en de oudste kleinzoon een petje. De jongste kan beter tegen d zon en vond een petje niet nodig. In elk geval hadden we genoeg drinken mee!!