Lissabon

Ik ben terug sedert zaterdagavond.
Op een paar uur tijd zaten we in een totaal ander weertype. In Lissabon was het heerlijk zacht weer al de dagen die  we er doorbrachten.(Een beetje ben ik aan het liegen, de laatste avond was het wat aan het miezeren  maar dat duurde niet zo lang. We zijn zelf nog gaan wandelen in de mooie verlichte stad)
De zon bleef die laatste morgen achter de wolken steken maar het was toch 21°. In feite gaven we er niet om , we hadden  warme kleren aangetrokken want we werden telkens verwittigd dat het in Brussel maar 5° was en dat het er koud was en regende. Dat bleek ook zo. Ons vliegtuig vertrok met een vertraging van 25 minuten  met resultaat dat we in Zaventem de aansluiting met de trein misten. Dan maar wachten op de volgende trein op een tochtig perron…Deze trein reed uitzonderlijk enkel tot Brussel Zuid. In Brussel Zuid stapten we dan over op de trein richting Blankenberge. Wegens werken op het spoor reed de trein naar Gent via een grote omweg.  Geen ontkoppeling van de trein in Brugge. De reizigers voor Knokke dienden over te stappen op een andere trein. Met die ontkoppeling heeft de NMBS nu al jaren problemen. Daar komt maar geen einde aan. Deze keer geen  probleem voor mij want ik moest mijn auto ophalen in Brugge. Ik was nl. op de heenreis de avond voordien naar Brugge gereden om te overnachten bij een vriendin. Er vertrok uit Knokke geen trein zo vroeg in de ochtend die aansluiting gaf met de rechtstreekse trein van Brugge naar Zaventem .
’s Morgens vroeg en ’s avonds laat, vergeet het maar en dat voor “een mondaine” badplaats!!

Voor ik aan het Lissabon verslag zelf begin vertel ik eerst het wat minder leuke:

Bij het kopiëren van alle reisdocumenten nam ik ook een fotokopie van mijn identiteitskaart. Je wist maar nooit dat ik mijn portefeuille zou gestolen worden. Maar…ik vergat het origineel uit de printer te halen. Op de heenreis was het helemaal geen probleem . Nergens vroegen ze identiteitspapieren. Op de terugreis helaas wel. Inchecken ging nog maar de boarding pass was een ander paar mouwen. Gelukkig had ik de IK in kleur afgeprint zodat die goed leek op een echt IK. Telefoontje naar de chef… Bang afwachten en dan werd er op de boarding pass geschreven dat  ik authorisation kreeg van José Martins.
Bij de controle werd ik tweemaal helemaal gecheckt , moest ik tweemaal mijn gsm zelf uit mijn handtas halen en  zelf neerleggen in een bak, met een apparaat wreven ze over de gsm maar ook over mijn hele lichaam, ik moest mijn reisdocumenten bloot leggen in een bak (een bak waar iedereen trouwens zijn gerief moet inleggen) , dan pas mocht ik door dat controle raam stappen ( gelukkig bleef het groen).
We keken allemaal benepen naar elkaar… was het toevallig dat ik helemaal van kop tot teen gecontroleerd werd of kwam het door die boarding pass met een nota erop. In elk geval slaakten we allemaal een zucht van opluchting  toen ik mijn gerief mocht nemen uit die bakken. Met een “sorry ” van de controleuse mocht ik gaan. Op mijn vraag wat er bij mij verkeerd was ,wuifde ze dat ik moest voortgaan en nogmaals zei ze sorry ! Ik was natuurlijk vlug voort .

Voor het aan boord stappen nog een bang moment , want de man aan Gate 23 bleef maar mijn IK vragen. Ik toonde hem het geschreven akkoord en toen mocht ik aan boord.
Mijn hart heeft overuren gedaan en ik moest daarna echt even bekomen. Waren we naar een land gereisd waar je een paspoort nodig hebt dan stopte mijn reis al in Brussel. Het liep deze keer goed af maar ik zal in het vervolg wel beter opletten.

aankomst

Hier staan we in de grote hall van de luchthaven van Lissabon te puffen met onze warme kleren nog aan, terwijl  Anne Catherine( grote dank aan haar die alles voor ons regelt !!!) een vervoersticket is gaan ophalen om drie dagen lang onbeperkt tram en metro te gebruiken. Misschien vind je 37 euro teveel maar ik kan het echt aanraden. Het geeft je een vrijheid om de hele stad te doorkruisen zonder dat je telkens op zoek moet gaan voor een ticket en je kunt ook meer afstanden afleggen. Ik kan jullie verzekeren dat we er gebruik van gemaakt hebben. Probeer maar niet als zwartrijder want er zijn strenge controles ! Dat hebben we met eigen ogen gezien.

20161109_143642

Je bent niet in Lissabon geweest als je geen rit hebt gedaan met tram 28: Je stapt in de meest beroemde tram van Lissabon voor een avontuur door de smalle straatjes van de oude stad. Je beklimt de beroemde heuvel waar Lissabon is ontstaan, en je wordt beloond met een prachtig panoramisch uitzicht en je kunt een wandeling maken door de romantische wijk Alfama.  We konden deze tram nemen vlakbij ons hotel.
Maar deze tram heeft een bittere nasmaak voor één van ons. Anne Catherine is op deze tram haar portefeuille gestolen. Hoe het mogelijk is daar hebben we het raden naar. Gelukkig voor haar zaten haar belangrijke spullen en geld op verschillende plaatsen in haar grote handtas. Het is er altijd druk op deze tram en drummen en duwen is niet uitzonderlijk. Het had mij ook kunnen overkomen , maar gezien ik een grote  slappe tas(met alle spullen in) vóór me draag om de camera te beschermen en die tas ook stevig vasthou , wordt dit voor pickpockets wat moeilijker. De verwittigingen van diefstal op deze tram vind je overal, zelfs op de tram zelf…. Na de eerste schok  werd alles in het werk gesteld zodat er geen misbruik kon gemaakt worden van bankkaarten en zo meer. Het heeft weinig invloed gehad op de rest van onze vakantie, alleen heeft zij nadien veel rompslomp gehad om nieuwe papieren als IK, rijbewijs, bankkaart…terug aan te vragen. Het is in elk geval niet leuk om dit tegen te komen en zoiets blijft  nazinderen.

wordt vervolgd…

16 gedachtes over “Lissabon

1. Ik zou er wel nog eens terug willen. Ben er ooit eens een dag op zakenreis geweest, maar ik kreeg zo goed als niks van de stad te zien.
    Haha, het overkomt je maar, je identiteitskaart niet bij hebben.

• Toen ik het in de gaten kreeg ,kreeg ik het echt benauwd. Er was geen tijd over om aangifte te doen of wat dan ook. Maar omdat het naar een EU land was zouden ze niet zoveel bezwaren maken zei een personeelslid van Brussels Airline. In feite was dat ook zo . Eén geluk was dat ik een kopie in kleur meehad en dat aanvaardden ze nogal gemakkelijk. Ook omdat we in een groep reisden en we behalve elk een ticket ook een groepsticket hadden van het reisbureau. In mijn eentje zou het me wel problemen gekost hebben. Toen ik thuis kwam lag de IK netjes onder de kopieer flap!!

2. Ik heb wel een naam hé Magda of moet ik over “de flik” of over “die van Knokke” praten als ik iets over jou vertel

3. ze konden alvast je identiteitskaart niet stelen
    trams en bussen zijn gevaarlijk, efkes tegen je ‘vallen’ en ze hebben je geld e.d.
    hebben zo in Rome een ganse dag ambassade verspilt
    gelukkig kon je toch op reis en lieten ze je ook weer binnen in belgie 🙂

4. Je een beetje een reis met hindernissen zowel voor jou als je vriendin
    Goed om dat eerst te vertellen en nu op naar het leuke
    Ben reuze benieuwd naar je tips omdat we ergens volgend jaar ook gaan

5. Hahaha je zat in nauwe schoentjes hé met die ID kaart 😉 Ik dacht het wel dat het moeilijker zou geweest zijn van uit Lissabon.
    In Brussel moesten wij toch al onze ID kaart tonen bij het instappen samen met de boardingpas?
    Toch is het het waar dat je er veel te gemakkelijk binnen geraakt.
    Ik kijk al uit hoe je “jullie” reis verder vertelt 😉

• Ja het was wel spannend . Maar echt moeilijk hebben ze niet gedaan. Ze waren wellicht allang blij dat ik het land uitging,hahaha!
      Ik denk dat het ook kwam omdat we in groep reisden. Maar ik kan alleen maar zeggen dat de controle in feite een fluitje van een cent is.
      Zeker vanuit Brussel waar niemand heeft gemerkt dat ik enkel mijn reisdocumenten toonde!

6. zonder pas in het buitenland..

normaal moet je een verklaring bij de politie gaan afleggen en dan contact nemen met de Belgische ambassade of consulaat

je moet ze in de luchthaven wel vertrouwen ingeboezemd hebben.. Magda…

maar die reisperikelen, zulen wel snel vergeten zijn

groeten

• Eigenlijk wel , maar we zouden zeggen dat het pas gebeurd was en we geen tijd meer hadden om aangifte te doen. Ik denk dat het zo vlot verliep omdat we in groep waren en het reisagentschap had onze reis op één lijst geboekt. Dus het inchecken verliep via dat ene blad. De “miserie” begon pas toen we een boarding pass moesten krijgen en ieder dat apart moest doen. In elk geval heb ik geluk gehad. De opluchting was er pas toen ik in het vliegtuig zat! 🙂

7. Het gaat razendsnel en zonder dat je het merkt hè.. ik had het ook voor in die tram in Rome.. gelukkig was ik alleen wat contant geld kwijt.. dat is altijd beter dan al je belangrijke papieren inderdaad. Maar je kunt dat echt nauwelijks voorkomen.. als ze je moeten hebben, ben je het gewoon kwijt.
    Maar op stap gaan zónder identiteitskaart.. en dan nog zomaar Belgïe uit kunnen komen? dat snap ik niet.. je paspoort wordt dan toch ook bij het inchecken gecontroleerd? In ieder geval een gelukje dat de hele reis nog door kon gaan.. dat beetje pech is gauw vergeten en dan blijven de mooie herinneringen hè! 🙂
    Groetjesss!

• Ja zoiets tegenkomen is niet leuk en het is dan nog zij die het meest erop hamerde dat we moesten opletten. Het was erg druk op die tram en dan word je nog constant over en weer geduwd als je rechtstaat. Ze is niet het type dat bij de pakken blijft zitten, maar toch was ze de rest van dag wat van de kaart. Toen de zoon van die Identiteitskaart hoorde wilde hij me eerst niet geloven. Vanuit Belgie werd nergens de IK gevraagd , ze hadden al genoeg aan je het reisticket en ook bij de controle vroegen ze er niet achter. Bij de terugkeer was het wel even anders maar gelukkig had ik een kopie mee. Thuisgekomen vond ik die onder de flap van de printer. Omdat het een EU land was hebben ze de kopie aanvaard. Ook wel een beetje omdat we in groep reisden. Gelukkig had de bestolene ook nog een reispas want haar IK zat in haar portefeuille die gestolen werd. Zeker weten dat de mooie herinneringen blijven!! Dat zul je wel merken aan de foto’s. Dat sorteren vraagt een beetje werk want ik heb zoveel foto’s genomen….